A Nivegy-völgy egyik kiemelkedő különlegessége, hogy a legtöbb kistelepüléssel ellentétben, nálunk nagyon sok gyermek él. A szintén a völgyhöz tartozó Szentantalfáról aza hír terjedt el, hogy ez Európa legfiatalabb faluja, de Óbudavár és Balatoncsicsó is jóval felette van az átlagnak a gyermekek számát tekintve. Évek óta ünnepeljük a gyermeknapot május végén, a programot a csicsói Örökségünk Egyesület szervezi.

Minden évben a legnépszerűbb programok közé tartozik az akadályverseny, az ugrálóvár, a kötélhúzás, a langallósütés és a tábortűz. Eljönnek kicsik, nagyok, szülők, nagyszülők, mindenki készségesen segít, örül a tavasznak, a gyerekségnek, a közelgő nyári szünetnek. Minden évben készül egy-egy rövid film is a gyerekek segítségével, van a videótárban egy régebbi, nagyon amatőr és nagyon kedves felvétel, még 2011-ből, ami az akádályverseny egyik állomásán keletkezett Nemes Fazekas (Szép) Zsuzsi csinálta a gyerekekkel, akikből már lassan felnőttek lesznek (itt megtekinthető). Az idén is készítettünk pár felvételt, ha elkészülünk a szerkesztéssel, ezt is közreadjuk... :)

Indul a csapat

Az idén Spergó igazolt hiányzása miatt (ő szervezi évek óta) elmaradt az akadályverseny. Helyette én (Gusztáv) vittem kalandtúrára a vállalkozóbb szelleműeket. A túrának címe is volt: "Kirándulás a titkos szurdokba". Dörgicsére mentünk át a Kő-völgybe (koordináták: 46°55'32.3"N 17°43'46.4"E). Ez egy mesebeli hely, óriási sziklafallal körbevéve, az erdő közepén, senki se gondolná, hogy egy igazi sziklamászó paradicsomot rejtenek ezek a szelíd dombok.

Ezt nem most fényképeztük, de a hely ugyanaz:

Rendszeresen járnak ide sziklamászók mindenfelől- ezért nevezik "szurdoknak". És hogy miért titkos? Mert szinte senki sem ismeri a környéken... Balatoncsicsótól légvonalban kb. 4 km-re lehet, de az összesen 17 fős gyerekekből és felnőttekből álló társaságból még csak hárman jártunk ott ezelőtt...

Mi is megmásztuk a sziklákat

Dörgicsére autóval mentünk át, a Felső-dörgicsei templomnál, a Levendula-major mellett parkoltunk, így kihasználva a remek alkalmat, rögtön meg is néztük, mind a templomot, mind a levendula birtokot. A templom építészetileg nagyon érdekes. Pintér Laci (ő a házi régészünk) elmondta, hogy a rendes falusi templom mellé építettek egy kegyúri templomot is, a kettőt középen összekötötte egy ajtó. Kicsit nehéz elképzelni, hogy a két párhuzamos templomhajóban, hogy lehetett egyszerre hallani a misét, de valahogy biztosan megoldották...
A templom körül nagy, államalapítás korabeli temető van, ezt Laci tárta fel valamikor régen, nagy ásatás volt itt. Az ezer éves sírok fölött most a Levendula-major ültetvénye terül el, ami hamarosan virágba borul, ez pedig gyönyörű látványt nyújt minden évben, érdemes megnézni...

A gyönyörű Levendula-major virágzáskor

Innen mentünk tovább egy dús bozótoson keresztül, egy sűrű erdőn át a Kő-völgybe, felmásztunk a sziklák tetejére is, aztán a végén a parkolóban (innen Ódörgicse felől lehet a legkönnyebben megközelíteni a sziklákat) megpihentünk és megettük a csokis sütit, amit (igazi XIX. századi amerikai brownie recept alapján) Zsuzsi sütött a gyerekeknek. Majd megnéztük még a régi kőfejtőt, kerestük kicsit az artézi kutat Ódörgicsén, ugyan sikertelenül, de nem hiába, mert a falut is érdemes megnézni, nagyon szép és sokan még itt sem jártak, aztán még megnéztük Dörgicse harmadik, legkisebb pusztai templomromját, de addigra már mindent megettünk, megittunk és jól el is fáradt mindenki..

Templomrom a pusztában

Innen még vissza kellett sétálni az út mellett az autókhoz, közben nagy meglepetésünkre elhaladt melettünk a X. Ultrabalaton, vagyis egy csomó futó, kocogó, kerékpározó ember, akik egy kicsit hosszabb távra indultak, mint mi (teljes Balaton-kör: 32 órás szintidő - elég kemény), hát, nem tudom, talán majd jövőre... :)

Szép helyen jártunk

Nemes Gusztáv

A délelőtti pihenő után mindenki haza tért egy kis pihenő és finom ebéd erejéig, hogy aztán délután újult erővel folytathassa a mókázást és a játékot. A mindenről gondolkodó anyukák, apukák és nagymamák már a programok kezdete előtt szorgosan tettek-vettek a játszótéren, hogy gyerekeik érkezésére már minden készen álljon és 3 órától már a játék és a mulatság vehesse át a főszerepet.

Megy a készülődés

A folyamatosan gyülekező gyerekseregnek nem kellett sok idő ahhoz, hogy felfedezzék és elfoglalják a réten álló ugrálóvárakat, majd hatalmas csatározásokba kezdjenek a legjobb helyek megszerzéséért. A vakmerő vitézek és az aranyhajú királylányok olykor-olykor békét kötöttek egy-egy frissítő üdítő vagy ízletes süti elmajszolása erejéig, majd elölről kezdődött a harc a csúszdáért és az udvari nép legmagasabbat ugró harcosának címéért.

Ki a király(fi)?

A királykisasszonyok szépségét, a Weiner Vera által festett csillogó, virágos, egyszarvús, pillangós, díszesebbnél-díszesebb arcfestések fokozták, míg a vitézek inkább erejüket és bátorságukat szimbolizáló pókemberes vagy éppen dinoszauruszos "tetoválást" választottak maguknak. Akik elfáradtak a kimerítő ugrándozásban, Németh Zsuzsa nénivel készíthettek maguknak - a nagy melegben igen csak hasznosnak bizonyuló - napellenzőt vagy pillangós ruhadíszt.

Folyik a szépítkezés...

... és a napellenzők készítése is

Mindeközben a falu kemencéjében megsültek az ínycsiklandó tejfölös-szalonnás langallók is, amelyeket az anyukák és nagymamák minden szeretetüket belegyúrva készítettek el míg a gyerekek körülöttük játszottak.

Nagyon finomnak tűnik :)

Miután a nagy meleg már valamelyest enyhült a gyermekekre még több megmérettetés várt. Először célba-dobó versenyen vettek részt, azt követően pedig kincskereső túrára indultak a faluba, melynek keretében megismerkedhettek a település értékeivel.

Gondolkodnak a fiúk

A délután zárásaként sorverseny következett, melyen nem csak a legkisebbek, de anyukáik és nagymamáik is részt vettek, így végül a kék csapatnak sikerült győzedelmeskednie a piros felett. A Balatoncsicsói gyereknap remek, családias, mókás hangulatban telt, nem csak a gyerekek, de a felnőttek örömére egyaránt.
Köszönjük a sok közös élményt és hogy együtt tölthettük ezt a csodálatos szombat délutánt!