Levendula illat, ősrégi iratok az ódon könyvtárban, gyönyörű panoráma, békés, derűs csend, gyógynövénykert a kolostor birtokán, 400 éves arborétum - amikor az ember olyan helyre jut el, mint Pannonhalma, még a 40 fokos meleg sem tudja eltántorítani, hogy mindent alaposan megnézzen és megértsen. Ráadásul gyógynövényes fagyival, levendulaszörppel és fröccsel is hűsítettük magunkat… 



 

A balatoncsicsói plébánia esetében nagyon fontos, hogy jó mintákat találjunk a fenntartható működtetéshez, amelyek egyaránt illeszkednek az épület eredeti szellemiségéhez és egy megújult közösségi ház kortárs igényeihez. Pannonhalmát ezért éreztük remek példának, ha léptékben nem is hasonlítható össze a két vállalkozás.

Odautazásunk célja – Tagyonból, Szentantalfáról, Balatoncsicsóról és Budapestről – az volt, hogy megismerjük egy jól működő nagy gazdaság működését, és példákat lássunk az egységes üzleti tervezésre, marketing stratégiára. 


Megérkezéskor a nemrégiben épített zarándok fogadótérbe érkeztünk, innen az arborétumon átsétálva először a levendula lepárlót ismertük meg. Pottyondy Ákos az Apátság a gyógynövénykertjének vezetője részletesen ismertette a levendula feldolgozás menetét, a termékek előállításának menetét, az egész egység működését. Éppen tart a Levendulahetek rendezvény, ha valaki szívesen megnézné mindezeket, most van a legjobb alkalom erre. 


Már itt a lepárlóüzem melletti kis boltocskában megcsodálhattuk a kolostor gyönyörűen csomagolt termékeit, az egységes arculatot, amely minden „üzemben”, termelő egységben ugyanúgy jelen van. 

Erről az egységes szemléletről, és az egész gazdaság működéséről kaptunk átfogó képet a Veiland Lászlóval való beszélgetésben, aki az Apátság értékesítési és marketing vezetője. Elmesélte az útkeresés időszakát, a rendszerváltozástól kezdve, amikor a szerzetesek részben visszakapták a korábbi tulajdonaikat, egészen napjainkig, amikor a bencések 1000 éves hagyományai alapján, mégis a mai kornak megfelelően gondolták újra az önfenntartás lehetőségeit. 


Így jutottak el a napjainkban szépen működő for benefit üzleti modellhez, ami lehetővé teszi, hogy működtessék az iskolájukat, fenntartsák az apátságot, és új funkciókkal bevonják a korábban elvett, lepusztult, majd újra felépített épületeiket, mint például a régi majorságot.

Fő bevételi forrásul az eleve adott turizmust választották, erre épül a többi üzletág: borászat és fine dining étterem, gyógynövény feldolgozás (illóolajak készítése, csokoládék, fűszerek, szörpök ízesítése), könyvkiadás, zarándokok fogadása.


A borászat, amelyet komoly pályázati támogatással sikerült megvalósítani, európai hírű, egyedi, ún. gravitációs technikát alkalmaz, a négyemeletes, hegyfalba vájt üzemében. Nagyszerű kóstolót kaptunk a hűs fák alatt a kertjében.


Veiland László arról is hosszan beszélt, miként kellett felkészíteni az ott dolgozókat a várhatóan megnövekvő látogatószámra – hogyan fogadják a betérőt, hogyan mutassák be a termékeket, egyszóval miként érezzék magukénak mindazt, amit Pannonhalma képvisel. Ez a munka azóta is tart, folyamatosan képzéseken is részt vesznek az ottaniak, és sok segítséget kapnak a mindennapi munkájukhoz. A mottó nagyon bátor: „Úgy fogadd a betérőt, mintha magát Krisztust fogadnád”, aminek nem könnyű megfelelni, mondta Veiland László.