A balatoncsicsói Örökségünk Egyesület, a csicsói általános iskolával együttműködésben majdnem két millió forintos támogatást nyert az idei Hungarikum pályázaton.


A pályázat címe (M)értékek iskolája, fő célja pedig, hogy a helyi ifjúságnak segítsünk közelebb kerülni ehhez a gyönyörű helyhez, ahol élünk.

 


A programban szerepel néhány rendezvény, rajz és fotókiállítás, kirándulás és egy videós nyári iskola a Nivegy-völgyi gyerekeknek.

A videós nyári iskolában két találkozót sikerült megszerveznünk július végén, 15 nivegy-völgyi gyerek részvételével. Tanultunk, játszottunk, filmeket csináltunk. 


Az első napon a forgatási ismeretekre, plánokra, kamerakezelésre koncentráltunk. Volt egy kis elmélet, sok filmmel, játékkal fűszerezve, aztán délután a gyerekek két csoportban mesét filmeztek.


A feladat a kamerakezelés gyakorlása mellett azt célozta, hogy tanuljanak csapatban dolgozni és használják a kreativitásukat, gyakorolják azt, hogyan lehet egy történetet képekkel elmesélni.


A meséhez kaptak egy nyitó és egy záró képet, választhattak néhány szereplő, tárgy és helyszín közül. 

​Tilos volt snitt közben zummolni, javasoltuk a forgatókönyvírást, a kameraállvány, a mikrofon használatát és még néhány technikai apróságot, innentől a két csapat teljesen önállóan dolgozott, a többségük életében először fogott a kezébe kamerát, mikrofont, vagy bármi hasonlót.


Két mese készült, az egyikben (A kulcs címűben) egy fiatal herceget rabolnak el, majd szabadítanak ki a helyi hősök, a másikban (Az ács és a felesége) egy gonosz varázsló okoz galibát, de a vég
ére mindenki megjavul és boldogan él amíg meg nem hal… 

A filmek a linkre kattintva itt találhatók:
A kulcs
Az ács és a felesége

A második napon tovább gyakoroltuk a filmkészítés technikai oldalát, és elkezdtünk a helyi értékekkel foglalkozni. Ebben a videós iskolában ugyanis a helyi érték a fő téma, legalábbis az, amit a gyerekek értéknek gondolnak, amiért szerintük jó, érdemes itt, a Nivegy-völgyben élni. 

Az erről folytatott beszélgetések során háromféle téma került elő a leggyakrabban. A legfontosabb a közösség, a barátság, a család, az együtt eltöltött idő, élmények, kalandok.


Hogy mindenkit lehet ismerni arcról, névről, az emberek az utcán köszönnek egymásnak, de még az idegeneknek is, hogy ha baj van, bizton bárkitől lehet segítséget kérni…


A másik felmerülő téma volt a környék, a természet szépsége, a szőlősorokkal borított dombok, a Balaton, a Mosó, a Kutaszó, a körülöttünk, velünk élő növények, állatok. A harmadik érték az épített környezet, a régi parasztházak, templomok, romok, keresztek és a közelmúlt fontos építményei, az iskola, a játszótér, az antalfai sportöltöző, a nagycsaládos alapítvány óbudavári közösségi háza.



Erre a napra a három értékből a gyerekek a közösséget, a játékot, a barátságot választották a készítendő film témájául. Délelőtt forgatókönyvet írtunk, díszleteket gyűjtöttünk (pl. maradék padlódeszkából métaütőt csináltunk) a délután a forgatással és a szerkesztéssel telt.


Mindent a gyerekek csináltak, ők csinálták a beállításokat, nyomták a gombot a kamerán, rendeztek és szerepeltek. A végeredmény: 
Így játszunk mi

A fotókon nem látszik, milyen meleg volt, csak az, hogy milyen klassz volt az egész. Viszlát szeptemberben a folytatásnál…

Nemes Gusztáv